mandag 14. juli 2014

Ferietrening

Nå skal jeg absolutt ikke skrøyte på meg at jeg var kjempe flink å trene mens vi var vekkreist. Det var egentlig planen, men en ekkel forkjølelse og latskap satte en brems på det. Men noen små økter ble det, for å vedlikeholde, og for psyken sin del. Jeg blir ikke lett å ha med å gjør viss jeg ikke får beveget meg ;) 

Her et forslag til noen enkle økte du kan gjøre hvor som helst


Den velkjente planken! Kan gjøres hvor som helst, når som helst... Trekk inn magen, ned med rumpa og hold! Hold så lenge du klarer x 3. Veldig god trening for kjernemuskelaturen. 


Dips kan du også gjøre hvor som helst, bare du finner noe som er i knehøyde som du kan støtte deg på. God øvelse som triceps, og så kjennes det i magemusklene. 


Skulderstående! Denne øvelsen er avslutningen på et yogaprogram fra webtrening som jeg bruker en del. Den krever konsentrasjon, styrke i mage og rygg, og god balanse. Jeg har enda noe å gå på for å få den enda bedre, men øvelse gjør mester? ;) Den er kjempe god for kjernemuskelaturen, spesielt magen, som styrer hele øvelsen. 

Og så ble det push ups, spiderman stasjonær og gående, utfall, sumowalk og monsterwalk (øvelser med strikk) og squats. Alt kan gjøres utenfor et treningssenter og er veldig grei trening. 
Ellers er yoga blitt et must i hverdagen min. Jeg fungerer rett og slett dårlig uten. Treningen er super, på en annerledes måte, og hva den gjør for psyken er ubeskrivelig. Det å få alenetid, roe helt ned og hente seg inn mens man trener er jo ingenting annet enn perfekt. Dette gjør jeg hjemme, på hytta, i hagen, på terassen. Alt det krever er en yogamatte.
I en travel hverdag er det viktig å finne sine ting som roer kroppen ned, og med yoga har jeg funnet min ting. Til høsten kommer jeg nok til å prøve ut litt forskjellige varianter av denne typen trening. Det gjør sååå godt! 

Igår kom vi hjem fra ei uke på hytta. Vi var jo så heldige med været, så denne uka har vært en drøm. Siden vi ikke har innlagt vann i hytta kan det være en utfordring å være der over lengre tid mtp dusjing o.l, men når det er så varmt og fint er ikke det noe problem. Vi har ei elv rett nedfor med en liten kulp vi kan bade i, så vi har vært der å vasket både kropp og hår. Ene kvelden badet hele familien inkludert hunden, og så ble oppvasken tatt. Ungene syns det var kjempe morsomt å stå med zalo og oppvaskkost i elva. Primitivt, men kjempe koselig :)

Dagen idag blir en ny start etter å ha gått i sukkerrus i to uker. Det føles ihvertfall sånn. Så nå er det "back on track" med kosthold og trening, og jeg elsker det. Ringeklokken var på kl. 06.00 (men jeg var ikke ute av senga før 06.55 *kremt*) og det var rett ut på 1 times gåtur i Sørmarka, kjøleskapet er fullt opp med sunne godsaker, og ikveld blir det ei god yogaøkt. 
I ferien har jeg komt over en del nye oppskrifter som skal prøves iløpet av uken, bla ananas smoothie med mynteblader. 


I skrivende stund er ungene ute å leker med naboungene, til deres store glede. Nå har di vært alene med oss i nesten to uker, så di er sikkert møkklei av å bare være med oss. Så da skal jeg nyte noen minutter ute på verandaen med denne lille godbiten som lå i postkassen når vi kom hjem. Vi har enda ei uke ferie, og den skal nytes hjemme.

Håper du får en kjempe fin start på uken!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...