tirsdag 24. juni 2014

Den store kabalen

Ja, det er virkelig en stor kabal som skal løses i hverdagen. Jobb, skole, barnehage, hund, fritidsaktiviteter, trening, middager, venner, familie og ikke minst ekteskapet. Phew! Blir nesten sliten av å se denne lista... Men, det gjelder å finne en god måte å legge kabalen på, sånn at den blir god og går opp. Og endelig tror jeg at jeg er inne på noe.

Jeg har hatt mange nedturer di to-tre siste årene. Sliten, utbrent og deprimert, mye pga. alt for store krav til meg selv og dagens samfunn som bare viser det perfekte. Men ingen har det perfekt eller er perfekte! 
Sånn er det bare. Og jo fortere du innser det, jo bedre blir livet ditt. 


Finn ro og tid til deg selv!


Trening har i mange år vært en prioritet, men jeg har aldri fått det til. Alltid en unnskyldning for å droppe treningen, og det er treningen som er lettest å droppe i en travel hverdag. Men etter at jeg "tvang" meg til å trene 3 ganger i uka nå i januar, er det helt snudd på hodet, og det føles sååå godt. Jeg skal og  få inn 5 trenings økter i uka. Det høres kanskje mye ut for enkelte, men det er ikke snakk om skikkelig hard trening hver dag, men fysisk aktivitet. Alt fra styrke, jogging, fjelltur, rolig gåtur og yoga. 


Mitt fristed!
  På fjellet...


For noen uker siden var jeg veldig stresset og følte at tiden ikke strakk til, i det hele tatt. Jeg var inne på tanken på å kutte ut treningen for en liten periode, bare for å få mer timer i døgnet. Men jeg gikk fort bort ifra tanken. Trening gir meg så mye psykisk! Jeg har aldri, noen sinne, angret på en treningsøkt, og jeg kommer nok aldri til å gjøre det. Etter hver treningsøkt føler jeg meg så lett til sinns, fornøyd med at jeg har gjennomført det, og jeg går hjem og er ei bedre mor og kone. Så å kutte ut treningen for å få tid til andre ting kommer ikke til å skje. Da kuttes heller andre ting som blandt annet tv titting. 

Normalt sett så trener jeg styrke på hele kroppen to ganger i uka + 3 økter med forskjellig cardio. Men for to uker siden fikk vi oss en liten valp, som jeg ikke kunne gå ifra for lenge, så treningsuka mi ble sånn: 



Helt overkommelig trening, som ikke krever mange timene i uka, men er kjempe effektivt.
Litt mindre tv titting = enn sunnere kropp ;)

Ellers for å få kabalen til å gå opp kombinerer jeg familielivet med det aktive liv. Jenta vår på syv er kjempe interessert i hva jeg holder på med, og har vært med meg på rolige morgen turer og yoga økter. Hun elsker å være med på yoga. Det skal jeg virkelig bygge videre på. Hvor bra er ikke det? 
Og minstemann som snart blir fire, syns også yoga er gøy. Blir fort lei, men er med på det kjekke.


Kjempe stolt mamma!


Så, hvordan få kabalen til å gå opp? Det er opp til hver enkelt, hvordan livet deres er, og hva hver dag innebærer. Men sett av tid til trening og deg selv. Du vil se at trening blir "deg tid". Et lite fristed og fritid hvor det bare er deg som er i fokus. Følelsen du sitter med etterpå er ubeskrivelig. 
Begynn i det små, kanskje to dager i uka, så øker du etter hvert. Ikke gjør noe du ikke føler deg komfortabel med. Du skal like det du holder på med. Den ekstra bonusen: den fysiske forandringen! Har du et sunt, variert kosthold tar det ikke lang tid før du kan se at kroppen endrer seg, og du føler deg mye mer opplagt med haugevis av energi. Noe som kommer godt med som småbarnsmamma ;)

Håper dette kan motivere noen til å sette av noe små timer til verdifull "deg tid" i uka!
Vær egoistisk!

Nå skal jeg bruke resten av kvelden på å se gjennom klær som skal være med på ferie på lørdag. Natt til lørdag drar vi nemlig ei uke i Danmark. Gleder meg som en unge. 
Det er virkelig deilig å være norsk i Danmark ;)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...